Schema melding en onderzoek

Deze blogpost is deel 1 van 10 in de serie Schema's

NIEUWSEr is nieuws over schema’s. Daarom is deze blog update aangepast en opnieuw gepubliceerd. Aan het opleidingsmateriaal over de uitvoering van de Wmo 2015 waren al een aantal schema’s toegevoegd en nader uitgewerkt. En er worden nieuwe schema’s ontwikkeld.

Tijdens de opleiding wordt uitgebreid ingegaan op de juridische aspecten van het betreffende onderwerp, mede gebaseerd op casuïstiek en jurisprudentie (voor zover al beschikbaar). Het voordeel van het gebruik van schema’s is dat een beoordelingsstructuur of proces visueel wordt. Je ziet direct hoe het in de praktijk gaat (of moet gaan), langs welk ‘pad’ je moet lopen en/of wanneer het pad eindigt: je hebt dan antwoord op de vraag.

Als blog update maken de schema’s onderdeel uit van de serie (hoe kan het anders) ‘schema’. Er zijn verschillende series over interessante onderwerpen beschikbaar. Welke? Dat is te vinden op de beginpagina 1 van deze website.

Klik je op de serie van je keuze, dan worden alle blog updates van die serie in een volgtijdelijke lijst zichtbaar. Heel handig dus als je verdieping wilt over een speciaal onderwerp. De volgende schema’s zijn gemaakt2:

Schema melding en onderzoek
In mijn werkpraktijk hebben deelnemers (en ik zelf dus ook) veel gemak ondervonden van het schema melding en onderzoek. Deelnemers aan de opleiding zagen bijvoorbeeld direct of hun werkwijze niet of juist wel afweek van het wettelijk kader. En zo ja, of dat wel is toegestaan. Sommige gemeenten hanteren de werkwijze dat cliënten de schriftelijke uitkomsten van het onderzoek (het verslag) altijd moeten terugsturen met een handtekening voor gezien of voor akkoord. De wet schrijft dat niet voor en het mag dan ook nooit een voorwaarde zijn om een aanvraag in te dienen. Veder denk ik dat het leidt tot een enorme administratieve belasting. Wel is het zo dat een ondertekend verslag voorzien van de NAW-gegevens van de cliënt als aanvraagformulier kan fungeren, mits de verordening daarin voorziet. De cliënt geeft daarop aan dat hij in aanmerking wenst te komen voor een maatwerkvoorziening.

WAT IS NIEUW
Schema en toelichting
Schema’s vragen (doorgaans) om een toelichting. Bij elk schema kun je een korte toelichting beluisteren.
Luister hieronder voor een korte toelichting bij dit schema:

Heb je daar vragen of opmerkingen over? Laat het dan weten. Reacties worden zeer op prijs gesteld.

schema Melding en onderzoek

Meer weten over de uitvoering van de Wmo 2015?

©Ingeborg Lunenburg opleiding + advies


  1. ik vind homepage zo’n vreselijk woord. Heeft iemand nog een suggestie? 

  2. maar mogelijk nog niet allemaal opgenomen in de serie, dat komt dan nog 

5 Replies to “Schema melding en onderzoek”

  1. Pingback: Wist je dat? | Uitvoering Wmo 2015

  2. Pingback: Schema de aanvraag | Uitvoering Wmo 2015

  3. Pingback: Rechtbank Noord Nederland: hoe om te gaan met een verzoek om maatschappelijke ondersteuning | Uitvoering Wmo 2015

  4. Een heel duidelijk uitgezet schema. Binnen de gemeente Enschede wordt een behoefte aan maatschappelijke ondersteuning pas aangeduid als melding wanneer de burger het eerste gesprek heeft met een consulent. Deze bepaalt of een melding ook gezien kan worden als een melding. Dit gesprek vindt in de meeste gevallen (door drukte) ongeveer 4 tot 6 weken na het eerste contact met het zorgloket plaats. Pas hierna gaat de periode van onderzoek in. Kan dit zomaar?

    • Dag Sylvia
      Bedankt voor je compliment. Zodra vaststaat dat het gaat om een behoefte aan maatschappelijke ondersteuning gaat de zes-weken-termijn in. Dat is de letter van de wet. is een client van mening dat hij zich heeft gemeld, dan kan hij na zes weken een aanvraag indienen. In de praktijk loopt dit volgens mij zo’n vaart niet, maar je moet er wel rekening mee houden dat je terecht een aanvraag te behandelen krijgt. Daar moet het college dan binnen twee weken op beslissen. Ik verwijs naar het schema Aanvraag in de serie. Het kan ook nog zo zijn dat er vanwege de langere periode een spoedeisend geval kan ontstaan als bedoeld in art. 2.3.3 van de wet. Ik vroeg me nog af wanneer de client in jullie geval gewezen wordt op cliëntondersteuning en het kunnen indienen van een persoonlijk plan.

Laat een antwoord achter aan Sylvia Krikke Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*