Studiedag Persoonsgebonden budget Wmo 2015 & Jeugdwet op 29 maart

De Studiedag Persoonsgebonden budget Wmo & Jeugdwet op 29 maart gaat door. Deze Studiedag wordt verzorgd door Ingeborg Lunenburg in samenwerking met een senior inhoudelijk bestuursrechter.

Het recht op een persoonsgebonden budget (pgb) in de Wmo 2015 en de Jeugdwet leidt met regelmaat tot hoofdbrekens getuige de rechtspraak hierover. Daaruit blijkt ook dat het toepassen van gebruikelijk hulp/zorg niet op juiste wijze wordt gedaan.

Wat zijn wettelijke voorwaarden en hoe kunnen of moeten die beoordeeld worden? Ken jij de verschillen tussen de Jeugdwet en de Wmo 2015? Ken jij de reikwijdte van de regels die het gemeentebestuur mag vaststellen? Wat zijn verdedigbare uitgangspunten? Hoe zit het nu precies met gebruikelijke hulp/zorg?
Zoek je antwoorden op (beleids)vragen?
Dan ben je in deze Studiedag aan het juiste adres.

Recht op pgb
Is vastgesteld dat iemand is aangewezen op een individuele voorziening (Jeugdwet) of een maatwerkvoorziening (Wmo 2015), dan kan de wens bestaan om die voorziening in de vorm van een pgb te ontvangen. Mede op basis van de voorlichtingsplicht van het college over de mogelijkheden daartoe, zal degene daar wel een verzoek voor moeten doen. Vervolgens beoordeelt het college of wordt voldaan aan de (wettelijke) voorwaarden. Uit de jurisprudentie blijkt dat gemeenten dit niet altijd op juiste wijze doen. De wetten en het daarop gebaseerde beleid bieden ruimte om een pgb te weigeren dan wel terug te komen op dat besluit.

Materiaal
Alles na te lezen in een uniek actueel naslagwerk! Waar bestaat het uit? Inhoudelijke teksten, relevante wetsartikelen, actuele jurisprudentie (soms met annotaties), beleidsvoorbeelden en casuïstiek uit de praktijk (bezwaar & beroep). De casuïstiek wordt voorafgaande aan de studiedag toegestuurd.

Meer informatie
Lees de uitgebreide informatie over de Studiedag Persoonsgebonden budget Wmo 2015 & Jeugdwet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*